czwartek, 7 marca 2013

Polacy leczą się (sami) u doktora Google

Jak wynika z raportu „Pacjenci w sieci 2012”*, aż 88% Polaków szuka informacji na temat zdrowia, chorób czy leków przede wszystkim w Internecie. Dopiero na drugim miejscu wskazywani są lekarze i służba zdrowia (73% badanych). Raport przygotowany został w odpowiedzi na alarmujące badania z 2010 roku, które wykazały, że 53% osób zażywając nowy lek, nie konsultowało tego ze specjalistą, 17% badanych nie przestrzegało zaleconej ilości lub okresu dawkowania leku, a co 20 Polak przyjmował lek bez recepty wbrew zaleceniom specjalisty. 


Problemu nie należy bagatelizować. Badanie wskazuje, że tylko w 2011 roku Polacy wydali na leki 26,2 mld zł, z czego ponad połowę stanowiły leki OTC (Over The Counter) – wydawane bez recepty lekarza, np. środki przeciwbólowe lub na przeziębienie. Są one łatwe do nabycia, chociażby na stacjach benzynowych czy w supermarketach, a informacji o ich właściwościach i zastosowaniu dostarczają setki stron internetowych. Wśród ich użytkowników najliczniejszą grupę stanowią osoby młode, w wieku 24-34 lat, często kobiety.

Co skłania ludzi do leczenia się na własną rękę? Pozornych korzyści jest wiele, przede wszystkim są to anonimowość i oszczędność czasu. Jednocześnie fora internetowe i portale zapewniają dostęp do wiedzy, która może wydawać się wystarczająca do postawienia diagnozy samemu sobie. Tymczasem bardzo ważne jest, aby pamiętać o tym, że stawianie autodiagnozy może być również bardzo niebezpieczne. Informacje zamieszczone w Internecie mogą być niepełne lub po prostu nierzetelne, a konsultacje wyłącznie z uczestnikami forów internetowych - brzemienne w skutkach. Konsekwencją jest często zaniechanie badań diagnostycznych na rzecz doraźnego leczenia objawów

Portale internetowe stanowią bogate źródło wiedzy na temat zdrowia i medycyny. Dostarczają informacji o zdrowym stylu życia, właściwym odżywianiu czy zaletach aktywności ruchowej, często poruszają także poważniejsze tematy. Warto jednak pamiętać, aby korzystać z nich z umiarem, a wszelkie problemy konsultować z lekarzem. Tylko specjalista ma wystarczającą wiedzę, aby profesjonalnie pomóc pacjentowi. Jest on również gwarancją bezpieczeństwa, której Internet nie może zapewnić. 



* Raport Procontent Communication opracowany na podstawie wyników badania Megapanel PBI/Gemius

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz